top of page
  • תמונת הסופר/תשמרית גורן-בולוטין

אז כמה סיבים תזונתיים אכלת היום?

אני בטוחה ששמעת בעבר את צמד המילים המשווק לעייפה "סיבים תזונתיים"

צמד מילים שתעשיית המזון מרבה להשתמש בו בלי סוף רק כדי לשכנע אותנו שנקנה את המוצר שלהן . צמד מילים שאומר לנו בראש, אה..זה מוצר בריא והיד אוטומטית מושטת לעברו.

וזה אכן משכנע, סיבים תזונתיים נשמע מהמם, לא? גם אני רוצה כאלו בגוף שלי. אבל מהם בעצם סיבים תזונתיים ולמה באמת אני צריכה את זה בגוף שלי או של המשפחה שלי. ומעבר להכל, האם כדאי לי לקנות מוצרים שכתוב עליהם שמכילים סיבים תזונתיים? או שאני יכולה להיות בריאה גם בלי זה..

בואו נפשט ונראה. קצת ארוך אבל שווה קריאה.



סיבים תזונתיים הם דבר ראשון סוג של פחמימה, אמאאללה! "אוייבת" המאה העשרים, כן כן שמעתן נכון.

מדובר על פחמימה שאינה מתפרקת בגוף לסוכרים כמו שאר הפחמימות שאנו צורכות שאותם הגוף שלנו ממיר לאנרגיה. בגלל שזוהי פחמימה שאינה מתפרקת לסוכר, היא בעצם יוצאת מהגוף שלנו דרך המעי ובזכות כך יש לה תפקידים חשובים ורבים בשמירה על בריאות אופטימלית. לפני שנציין את כל המעלות הרבות שיש לסיבים, בואו נבדוק היכן יש לנו סיבים ואילו סוגי סיבים תזונתיים יש.


בכל מזון מלא מהצומח יש סיבים תזונתיים


בכל הפירות והירקות ובטח בעלים הירוקים, בכל סוגי האגוזים, שקדים וזרעים, בכל הקטניות (שעועית, עדשים, פול, חומוס, אפונה, סויה וכדומה..) כל הדגנים המלאים (אורז מלא לסוגיו, חיטה מלאה, כוסמין ושיפון מלאים, קינואה, כוסמת, טף, סורגום, אמרנט וכדומה..)

במזון מן החי אין סיבים תזונתיים כלל!

הסיבים התזונתיים מתחלקים לשתי קטגוריות:

סיבים מסיסים (אשר מסיסים במים)

סיבים שאינם מסיסים (סיבים שאינם מסיסים במים)

הסיבים המסיסים סופחים נוזלים והופכים לחומר דמוי ג'ל במעיים שסופח אליו חלקיקי שומן, סוכרים וכולסטרול ולכן הם יכולים לתרום לאיזון סוכר וכולסטרול. סיבים אלו נמצאים בעיקר ב: שיבולת שועל, תפוחים, אגוזים וקטניות

הסיבים שאינם מסיסים במים ,תורמים ליציאות תקינות ולעיכול יעיל יותר, אפשר למצוא אותם ב:עגבניות, מלפפונים, אורז מלא ודגנים אחרים מלאים


אז מדוע מומלץ לכולנו לצרוך תזונה שעשירה בסיבים תזונתיים:


סיבים תזונתיים תורמים לעיכול טוב יותר ולחילוף חומרים יעיל יותר, מה שיכול בהחלט לעזור בשמירה על משקל תקין וגם לעזור בתהליך ירידה בשקל.

מה עוד? אז ככה

הוספת סיבים תזונתיים לתפריט הקבוע שלכן תעזור לכן לאזן את הסוכר במחזור הדם מה שאומר פחות קרייבינג למתוק ופחות נפילות אנרגיה אחרי האוכל.

סיבים בתזונה עוזרים באיזון רמות כולסטרול ושומנים בדם

תוספת סיבים בארוחה תיתן לנו תחושת שובע ארוכה יותר לאחר האוכל, מה שיעזור לנו עם נפילות אנרגיה וגם עם רמות ריכוז גבוהות יותר (תוספת סיבים ידועה כעוזרת לילדים ומבוגרים עם בעיות קשב וריכוז)

לא מספיק, מה עוד?

החיידקים הטובים שיש לנו במעי מפרקים את חלק מהסיבים לרכיבי מזון ומשגשגים בתזונה כזו, מה שאומר שתוספת סיבים תגדיל את כמות חיידקי המעי הטובים שלנו (פרוביוטיקה)

הסיבים סופחים אליהם סוכרים ורעלים, עוזרים לשמור על יציאות תקינות ולעזור במצבי עצירות (עודף מוגזם של סיבים דרך אגב עלול לעיתים לגרום לעצירות, לכן כדאי להוסיף סיבים בהדרגה וכדאי שהם יהיו ממקור טבעי ולא סינטטים)

חשוב לזכרו שכשמוסיפים סיבים לתזונה, כדאי להוסיף עוד שתיית מים כדי לא לגרום לעצירות.


אז מה חשוב לזכור בתכלס:

  • בדגנים שאינם מלאים אין סיבים מכיוון שהסיבים נמצאים בקליפת הגרעין ובדגנים לבנים, מסירים את הקליפה.

  • במיץ מירקות ומפירות אין סיבים מכיוון שסחטנו אך ורק את המיצוי של הירק ושל הפרי ללא הסיבים שנותרו כפסולת בצד. בשייק שאליו מכניסים את הירק /העלה והפרי בשלמותו, יש את כל הסיבים הקיימים וכשאנו שותים שייק (סמודי) אנו שותים משקה עשיר בסיבים. (ולעיתים גם בסוכר, תלוי בתכולה שלו..זה לפוסט אחר) מיץ מירקות יכול להיות נפלא לבריאות! הוא בוסט של מינראלים וויטמינים,אינזימים ונוגדי חמצון, אבל אם אנו מחפשים להעשיר את התפריט בסיבים-זה לא יקרה עם מיצים...

  • כמובן שרוב הסיבים בירקות ובפירות נמצאים בקליפה ולכן חשוב לקנות אורגני אם ניתן ולאכול את התוצר בשלמותו, ברגע שקילפנו את תפוח האדמה למשל..כבר לא נותרו בו סיבים שיעזרו לנו לאזן את רמות הסוכר שיש בו כירק עמילני.

  • האם כל מי שאוכל תזונה שהיא רק מהצומח, אוכל תזונה עשירה בסיבים ויכול לשבת ולחייך? לא בהכרח. אני מכירה הרבה טבעונים שאוכלים אוכל מאד מעובד שאינו מלא שכמעט ואינו מכיל סיבים תזונתיים

  • מה עם סיבים סינטיים שמוסיפים למשל ליוגורט או כאלו שקונים בנפרד? כאמור..הם סינטטים והרבה פחות מומלצים מצריכה של סיבים תזונתיים שמגיעים יחד עם הירק/הפרי וכדומה. הגוף שלנו יודע לזהות מזון טבעי ולהפיק ממנו את המיטב.

  • כדי לקבל את שני סוגי הסיבים, פשוט מומלץ לצרוך תזונה מגוונת ועשירה מן הצומח, תזונה טבעית ומלאה שאינה מעובדת-כך נעשיר את הגוף שלנו בסיבים מכל הסוגים. וגם אם אתן אוכלות מהחי, זה בסדר, רק תוסיפי לכל ארוחה מספיק סיבים מהצומח לצד המנות מן החי.

אז אם אין לכם מספיק סיבים בתזונה, לא נורא, יש לי עבורכם את הפתרון המושלם!

עוד שבועיים נפתח מחזור אחרון לתקופה הקרובה של תכנית לאיזון התזונה שלי, אם לא שמעתם..עוד רילוקיישן מפתיע ומרגש לפנינו וזה אומר שלא אוכל להתפנות להעברת התכניות שלי כמה חודשים. אז אל תפספסו!

כל התזונה בתכנית היא 100% עשירה בסיבים תזונתיים- יס!


3-16 למאי

שבועיים של תזונה נקייה, מרגיעה את הגוף והמיינד

ללא גלוטן, סוכר ומזון מן החי

מסלול לניקוי עדין למי שרוצה רק להתנסות ומסלול למי שלוקח עוד צעד קדימה.

הכל עם תמיכה מלאה שלי, מתכונים, תפריטים ועוד מלא הפתעות.


לא תבואו להגיד שלום ולהתנקות קצת מהשנה השורטת שעברה עלינו?


באהבה, שמרית



254 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page