top of page
  • תמונת הסופר/תשמרית גורן-בולוטין

ילדים אוכלים בריא- דווקא עכשיו

סגר נוסף בישראל, החמרות, עוד לא ברור איך יתקיימו הלימודים ובטח שחלקם יהיו מהבית...

יש לי הרגשה קלה שנמשיך להיות בבית לא מעט עם הילדים בחודשים הקרובים

ואני חושבת שזו הזדמנות מעולה לרענן את הרפרטואר התזונתי של כולנו ובעיקר של הילדים.


נתחיל בזה שכולנו רוצים בגדול את אותם הדברים

שהמשפחה שלנו ובמיוחד הילדים, יהיו מאושרים ובריאים ולא רק על הנייר.

רק לכל אחד מאיתנו, הדרך לשם היא קצת שונה ולא כולנו יודעים איך להגיע לשם.

אז אנחנו מנסים פה ומנסים שם, לפעמים זה עובד ולפעמים פחות,

מה שבטוח זה שזה לא קל וצריך לעבוד על זה ולהיות סבלניים ועדיף להתחיל מגיל כמה שיותר צעיר.

ככל שהילדים גדלים כך פחות ופחות יש לנו say על בחירות המזון שלהם, בטח בקיץ, בטח בקורונה, בטח בארצות הברית..

אז אני רוצה לומר לכם שיש שורה של מעשים שאפשר לעשות שהם יחסית פשוטים ושיעשירו את התזונה של הילדים שלנו בערכים תזונתיים.


אני חושבת שהגישה בימים אלו צריכה להיות של הוספת מזון בעל ערך, במקום הוצאת מזון חסר ערך.


בחשבון פשוט שנעשה, ככל שנוסיף להם יותר מזון בריא, כך יהיה להם פחות מקום למזון פחות בריא וכל זאת בלי לאסור או להגביל או לאיים או להבטיח או להתנות (אם תאכל X תקבל Y)

הרי אנו לא רוצים שהם ירגישו בחוסר, וביננו ילדים תמיד ירגישו בחוסר לא משנה מה נעשה, אבל הכוונה היא שלא פתאום כל המזווה שלהם ישתנה וייהפך לירוק, פורח ומלבלב במקום צבעוני, מרשרש וזוהר, לא נזרוק את הקורנפלקס עתיר הסוכר, את סוכריות הגומי ואת הפסק זמן לפח, לפחות עדיין לא..

קודם נראה איך אנחנו גורמים להם לרצות לאכול דברים נוספים, והכל מבחירה אישית שלהם.

לפחות ננסה, כן?


אספתי בשבילכם 11 המלצות וטיפים מניסיוני עם הילדים שלי וגם מתקופת עבודתי בצוות התזונה של עיריית כפר סבא- שם עבדתי כמעט 5 שנים, איך לחשוף את הילדים שלנו לאוכל בריא יותר ובחלק מהמקרים אף לגרום להם לבחור מעצמם לטעום מהצלחת שלנו.


אז כמובן ששני הדברים הכי חשובים שאנו צריכים לעשות כדי להגדיל את הסיכויים שהילדים שלנו יאכלו בריא, הם דוגמה אישית והתמדה


בלי שני אלו, אין לנו ממש סיכוי להצליח, הכל מתחיל ונגמר בנו כשזה קשור לילדים שלנו..


1. דוגמה אישית- Walk The talk , תראו להם את הדרך, תראו להם שזה עושה לכם טוב, תראו להם שאתם לא רק מדברים אלא בעיקר עושים. דברו פחות-עשו יותר. וזה אשכרה עובד. במשפחה אחת זה יעבוד מהר מאד, במשפחה אחרת זה ייקח יותר זמן, גם כל ילד הוא אחר ושונה ואין נוסחה אחת קבועה, אבל זו הדרך שלכם להגדיל את הסיכויים שהילדים שלכם יאכלו אוכל יותר בריא ובעקבות כך יגדלו להיות בריאים יותר, מה גם שעל הדרך אתם תאכלו בריא יותר ותרגישו טוב יותר, מדובר ב Win Win קלאסי.

מי שרוצה לתת דוגמא אישית ולא בטוח איך להתחיל, תצטרפו אלי לתכנית לאיזון תזונתי שמתחילה שבוע הבא ב 12 לחודש, המשתתפות בתכניות הקודמות ממשיכות לכתוב לי כמה התכנית השפיעה לטובה על כל בני הבית וכמובן, גם על הילדים שנחשפו לתזונה עשירה ומזינה מהצומח.



2. התמדה - כמו בכל דבר בחיים, בלי התמדה, זה פשוט לא יקרה. תתמידו עם הדוגמה האישית, זה עד כדי כף פשוט. תאכלו לידם סלטים וירקות ופירות, תאכלו צבעוני מגוון ומזין..

נכון שלא תמיד זה עובד, ונכון שיש ילדים שזה יכול לקחת להם גם כמה שנים, אבל מניסיוני..זה מגיע. אם נתמיד!

צריך לזכור שתמיד יהיו ילדים שיהיה להם יותר קשה לטעום, יותר קשה להצטרף, לרצות ולגעת..עם ילדים כאלו צריך אולי לחשוב על זוויות נוספות בתהליך אישי יותר ובבחינה עמוקה של המצב בבית אבל עם רוב הילדים, זה פשוט עובד.

תזכרו שהילדים שלנו בוחנים אותנו כל הזמן והם רק רוצים לראות עד כמה אנחנו עומדים במילים ובהבטחות שלנו. כשהם יתחילו להבין שאנחנו רציניים, הם יתחילו להאמין. וכשהם מאמינים לנו ורואים שאנו נהנים מהשינוי ושזה עושה לנו טוב, הם רוצים להצטרף מרצונם מדי פעם.


3. חשיפה לפירות- פירות הם מקור נפלא לאנרגיה זמינה לרוב הא.נשים ובטח לילדים, פירות עשירים בויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים (למי שסובל מסוכרת או טריגליצרידים גבוהים יש לעשות התאמה תזונתית)

בגלל שאנו אוכלים עם העיניים קודם כל חשוב לחשוף את הפירות - שנראה אותם בעיניים. פירות במקרר זה אחלה, אך לפעמים הם נשארים ונרקבים שם במקום שנאכל אותם.

מניסיוני, ככל שיותר פירות יהיו זמינים, רחוצים ומוכנים לאכילה מחוץ למקרר- כך הם יאכלו יותר על ידי בני הבית.

אז כל יום-יומיים תבחרו מגוון שונה של פירות שאתם בוחרים להציג לבני הבית במקום נגיש לכולם ובאמצע המטבח, בסלסלה או קערה שטוחה, כך שיוכלו להושיט יד ופשוט לקחת כשבא להם משהו, גם הנמוכים :)

ואם כבר קמתם לפני הילדים שלכם..תחתכו אבטיח/ מלון שעל הבוקר זה מה שיהיה מולם, אני מתארת לעצמי שרוב הילדים ישמחו לאכול את הפירות הנפלאים האלו על הבוקר. וגם אתם, לא?

ולאלו מכם שיש מתבגרים שקמים בצהריים, תשמרו להם קצת מהאבטיח של הבוקר בקערה זכוכית במקרר כדי שכשהם כבר קמים ומגיעים למטבח..שזה יהיה לכם בשלוף להציע להם.



4. חשיפה לירקות ולירוקים- הסוד לבריאות טובה

הטיפ הזה מיועד לילדים צעירים יותר (אבל לא רק), כחצי שעה לפני ארוחת הערב, חתכו כמה ירקות בצורה אסתטית וצבעונית (אם הם קטנים אפשר לעשות ציור עם הירקות) ותניחו במקום שבו הילדים נמצאים, אם זה בסלון או בכל מקום בו הם משחקים.

מניסיוני רוב הילדים מאד רעבים בדיוק לפני זמן הארוחה וישמחו לנשנש ירקות לפני האוכל, זה גם מוריד את הלחץ מזה שחייבים לאכול ירק בארוחה . אתם מבחינתכם רק צריכים לומר להם שעד שהאוכל מוכן, תנשנשו את הירקות. מי אמר שירקות זה לא אחלה של נשנוש.

ירוקים - תכינו רוטב פסטו לפסטה, תוסיפו לחביתה שלכם בצל ירוק, תכניסו פטרוזיליה לטחינה, זרקו לשייק מלפפון/חתיכת זוקיני קפוא ו/ או כמה עלי תרד (זה לא יורגש), תאכלו לידם הרבה עלים ירוקים וסלטים גדולים ועשירים, תכינו טורטיות ירוקות, שהירוק יככב בכל ארוחה, זה ממכר.


5. מנות קטנות- לילדים יש פה קטן וגוף קטן, נראה לי שהם מעדיפים את החיים בקטן

ילדים צעירים יותר לרוב מעדיפים את האוכל שלהם במנות קטנות, כך למשל ילדים שאינם מוכנים לאכול פרוסה שלמה עם אבוקדו, לפעמים יסכימו לאכול את הפרוסה אם תחתכו להם אותה לריבועים קטנים, כמו מעין טעימות. ביס קטן של לחם עם ממרח הוא הרבה פחות מאיים מפרוסה שלמה, גרגר אחד של אפונה אינו מאיים כמו כף של אפונה.

לנו זה עבד בצורה מדהימה בגני הילדים בכפר סבא עם חשיפת הילדים לממרחים חדשים לתפריט שלהם. ראו תמונה. זה נחטף מהר יותר ממה שחשבנו.



6. אפשר לטבול?

מניסיוני ילדים אוהבים לטבול..תשתמשו בזה כדי להציע להם ממרחים וירקות חדשים. למשל לנגב חומוס עם מקלות גזר וסלרי, או אם הילד אוהב רק פסטה בלי רוטב, אפשר להניח במרכז השולחן רוטב שהילד יוכל לטבול את הפסטה שלו ברוטב .זה פחות מאיים, זה סוג של משחק, הם בוחרים את כמות המטבל על האוכל שלהם. נסו את זה, זה פשוט עובד פלאים.





7. מיני שף- רוב הילדים אוהבים לעזור במטבח, וגם אם הם אינם מוכנים לטעום או לאכול בזמן האוכל מזון מסוים, בדרך כלל כשהם במצב של הכנת האוכל, הם לרוב שוכחים את הפחד שלהם ונוגעים בו בלי בעיה ,כי הציפייה שלנו מהם לטעום אותו, לא נמצאת שם.

בתמונה יולי עוזר לי להכין מיץ סלרי שהוא טעם וממש ממש לא אהב..מי יודע מה יהיה בהמשך. הכל פתוח. העיקר שיש לי עזרה ושהוא נחשף למיץ.





8. מתוקים בריאים שמכינים לבד בבית

תקפיאו פירות, כל הזמן וכמה שיותר כדי שתוכלו לשלב אותם בשייקים, גלידות ביתיות, ארטיקים ביתיים, סמודי בולס, פנקייקס בריאים, תכינו מאפינס לבד ועוגיות ועוגות מרכיבים יותר איכותיים, תכינו ממרח שוקולד ביתי למרוח על קרפ הקינואה ועוד ועוד..כך תתנו מענה לצורך של כולנו במתוק, אך עדיין זה יהיה מתוק שגם יזין את הגוף שלנו ולא רק ייקח ממנו.




9. מה עושים מחוץ לבית? משחררים קצת יותר ומנסים למצוא אלטרנטיבות איכותיות יותר למה שהילדים אוהבים, לא תאמינו מה אפשר למצוא כשמחפשים. לא כל פיצה היא זהה מבחינת הערכים שלה, לא כל המבורגר זהה מבחינת איכות הרכיבים שלו..


10. שדרוג מנות קיימות- אם תעשו את זה נכון ובהדרגה, לרוב זה לא יורגש כלל

כל מנה כמעט ניתן לשדרג שתהיה בעלת ערך תזונתי גבוה יותר, פירה יכול להיות גם משולב עם בטטה, שניצל יכול להיות אפוי עם פירורי לחם כוסמין, פסטה יכולה להיות מדגנים מלאים, רוטב יכול להיות מירקות אמיתיים, לקיגל האהוב אפשר להוסיף גזר וזוקיני, לגרנולה אפשר להוסיף קינואה מיובשת...נראה לי שהבנתם את הרעיון, השמיים הם הגבול אם רק משקיעים קצת מחשבה.


11. הדבר האחרון אך אולי החשוב ביותר הוא להאמין


אני מאמינה בכל כולי שחשיפה לתזונה בריאה היא הדבר הכי חשוב שאני יכולה לעשות עבור המשפחה שלי, אני מאמינה שהתזונה הזו תעזור להם להתמודד עם הרבה אתגרים בריאותיים ונפשיים במהלך החיים שלהם ועכשיו זה התקפיד שלי לחשוף אותם למגוון עשיר של מזונות שהגוף שלהם צריך, אני מאמינה שתזונה בריאה היא המפתח לכל דבר בעצם והיא מגלה לנו כל כך הרבה על עצמנו, שזה פשוט קסם.


אז


אם לא נאמין שהילדים שלנו יאכלו את האוכל המדהים והמזין הזה, הם באמת לא יאכלו אותו.

אם נמשיך לחשוב ש"אין סיכוי שהם יגעו בזה"- הם באמת לא יגעו בזה.

האמונה במה שיעשה להם ולנו טוב רק תקרב אותנו למטרה שלנו. מה המטרה תזכירי לי?

המטרה היא לא האוכל עצמו אלא הבריאות שנשיג באמצעותו, אל תשכחו.

וחשוב לי להזכיר שבריאות נפשית חשובה לא פחות, לכן מריבות והתניות ואיסורים בנושא האוכל..זה פחות מומלץ.


יצא ארוך למדי למרות שניסיתי מאד לקצר, יש לי עוד הרבה מאד מה להמליץ ולומר בנושא, אך נראה לי שאשאיר את זה להרצאה ולתכנית חדשה בנושא תזונת ילדים שאני מתכננת להוציא בהמשך השנה.


תהיו בריאים וחופש נפלא

באהבה, שמרית



392 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page