top of page
  • תמונת הסופר/תשמרית גורן-בולוטין

גם את (שוב ) בבית עם הילדים?


כמה שזה קשה! אני לא רוצה להגיד לך שזה לא נורא ושיהיה לכם זמן איכות יחד וכל זה..(למרות שאני כן מאמינה בזה אבל בטח שמעת את זה מספיק לאחרונה)

מותר לנו לכעוס על המצב, על חוסר האונים לפעמים מול החלטות שהן לא שלנו, מותר לנו להתעצבן על זה שאין לנו רגע לעצמנו. לגמרי מותר.

אני שומעת את חברותיי מהארץ מספרות על המצב ובאמת שליבי יוצא אליהן.

אני מבינה עד כמה זה יכול להיות קשה ומתיש להיות עם הילדים בבית לסירוגין בגלל מחלה או בידוד כשהילד בעצם..בריא לחלוטין.

הכי קשה לדעתי זה שאין חוסר וודאות ולא יודעים מה יהיה מחר, כשיש וודאות קל לנו לייצר שגרה ולהרגיש בטוחות בתוכה, כשנלקחת מאיתנו השגרה וכל צלצול של טלפון מביא איתו "הפתעה" חדשה, זה מאד מאתגר לשמור על עצמנו, על התזונה על הבריאות ובעיקר

על השפיות.

במצבים כאלו אני הולכת על הפרקטי ושואלת את עצמי- מה יעזור לי לעבור את התקופה הזו בצורה הכי אופטימלית שניתן ובמינימום זמן השקעה.

אז אספתי לכן כמה טיפים לתקתוק במטבח שיעזרו לכן עדיין לאכול בריא בלי להשתעבד למטבח.


מוכנות?


1. מזון קפוא! רגע..לא מזון מעובד קפוא אל תרוצו לקנות בורקס מעדנות עכשיו 😊 מדברת על ירקות קפואים, קטניות קפואות וכל מיני לקטים ומזונות על קפואים.

גם בחנויות טבע וגם בסופרים רגילים ניתן למצוא היום שפע של פתרונות להכנת אוכל מהירה ומזינה שגם תשאיר אתכן עם מצפון נקי ובלי הרבה מאמץ. רוב הערך התזונתי של ירקות קפואים נשמר, אל דאגה.

אצלי בפריזר תמיד תמיד יש אפונה, ברוקולי, אורז כרובית, גזרים בצבעים, לקט של קינואה וירקות שרק מקפיצים על המחבת 7 דקות ועוד..תמיד צצים מוצרים חדשים ואני תמיד מחפשת.

מה חשוב לשים לב כשבוחרים? כי כמובן שלא כל הנוצץ זהב הוא.

לראות שהמוצר מכיל רק את הירקות/ קטניות ללא סוכרים, מלח רב מדי, עמילנים וכמובן ללא שמנים צמחיים מלבד שמן זית/ אבוקדו מכבישה קרה.



2. להכין דגן מלא נקי בתחילת השבוע שישמש אתכן לכמה ימים במנות שונות, קינואה, כוסמת (ירוקה), פסטה מלאה איכותית מדגנים מלאים או מקטניות. שמכינים את הדגן נקי בלי ירקות ורק עם מלח ושמן זית, הוא נשמר במקרר גם חמישה ימים בלי להתקלקל.

פסטה מהמקרר אני מחזירה לחיים ע"י כך ששופכת עליה מים רותחים ונותנת לה לשחות בהם 2 דקות בערך. (אמא תודה על הטיפ לחיים) את שאר הדגנים אני מחממת על מחבת שיש בה מעט שמן זית וכמה כפות של מים, מערבבת ומכסה עם מכסה על אש נמוכה כמה דקות וזה יוצא מושלם כאילו הכנתי עכשיו. כעת ניתן להוסיף למחבת ירקות קפואים שהפשרתי במים רותחים מסעיף 1 למעלה.


למשל פסטה כוסמין יכולה להיות:

  • סלט פסטה קר

  • מנת פסטה עם פסטו

  • מנת פסטה עם רוטב עגבניות וירקות

  • להוסיף פסטה קרה למרק

  • אלפרדו קרם קוקוס עם פטריות ואפונה

  • פסטה מוקפצת עם ירקות וחומוס (מהקפואים למעלה, זוכרות?)



3. מרק מרק מרק מרק- להכין מרק ענקיסטי וכשהוא מוכן וקצת התקרר, לקחת 2 צנצנות גדולות ולהקפיא ממנו כדי שפעם הבא שיגמר המרק והילדים יגוועו כרגיל, תוכלו פשוט להפשיר והופ יש ארוחה.

אני מקפיאה את כל המרקים שלי ותמיד זוכרת לקחת מהם מעשר לפעם הבא, יש לי בפריזר כמה סוגי מרקים קפואים מוכנים להפשרה (עם מדבקת שם המרק ותאריך שאדע לבחור לפי הסדר) חשוב לזכור לא למלא עד הסוף את הצנצנת כדי שלא תתפוצץ.

אני חולת מרקים והנה כמה לינקים למרקים באתר שלי:


4. הנבטה- מי שמנביטה יודעת כמה זה קל ופשוט וכמה זה חוסך זמן במטבח, כשיש קטניות מונבטות בפריזר או במקרר אפשר פשוט להוסיף אותם למרק, מנת אורז או דגן אחר, לסלט..ויש תוספת חלבון סופר איכותית ומשביעה. את הקטניות המונבטות לא חובה לבשל אם אתם רגילים באכילת קטניות (מי שלא רגיל לאכול קטניות רצוי שיבשל אותם כרבע שעה) מי שלא מנביטה ולא בראש שלה עכשיו, יש לקנות בחנויות טבע במקררים קטניות מונבטות מוכנות שמחזיקות עד עשרה ימים במקרר. ממליצה מאד מאד להוסיף לתזונה הביתית. יש ילדים שמאד אוהבים לנשנש מאש מונבט ככה כמו שהוא.



5. ירקות בתנור- אולי אחד המאכלים שהכי נאכלים פה בבית בצורות שונות, לחתוך ולאפות ירקות בתנור. נכון שזה לוקח זמן לחתוך..אבל היי יש לך עכשיו בבית גמדים שיכולים לעזור בקילוף ובחיתוך. ממליצה מראש להכין 3 -4 תבניות בהתאם לגודל התנור שלך של כל מה שיש בבית-גזרים, בטטות, שומר, כרובית, בצלים, שום, קישואים, קולורבי, פלפלים ועוד...כל אלו לחתוך לגדלים יחסית דומים, להזליץ שמן זית ולהכניס לתנור עם תבלינים שאת אוהבת. את הירקות האלו אפשר לאכול כתוספת לארוחת ערב, על סלט, קרים על פרוסת לחם..דלעות מכל הסוגים הן בכלל תענוג כי רק צריך לחתוך אותך ל-2, להזליף ולהכניס לתנור. בגומה שנוצרת אפשר להכניס מהדגן שהקפצת עם הירקות הקפואים והנה ארוחה בלי הרבה מאמץ. במיוחד אם הירקות היו מוכנים במקרר ורק צריך לחמם אותם ואת הדגן.




6. הכינו ממרחים ורטבים מראש- רוטב עגבניות עשיר בירקות , טחון וקפוא בצנצנות יכול להציל אותך כשלא הספקת להכין כלום, רק לחמם ולהגיש עם דגן מבושל מסעיף 2 וקצת חלבון מסעיף 4 ואת מסודרת. כשאני מכינה רטבים אני עושה את זה בגדול ומכינה כמות גדולה במיוחד כדי להקפיא, אותו דבר עם ממרח פסטו שאפשר להקפיא בקלות .


7. הבופה פתוח! הילדים בבית ואת צריכה לעבוד..כולנו היינו שם וזה לא פשוט כשכל שניה "אמא אני רעב" "אמא אני גוועת", "אמא מה יש לאכול.." ולפני רגע סיימו ארוחת בוקר! הילדים שלנו רעבים גם משעמום, מחוסר וודאות ומהרצון שלהם לקרבה אלינו אז חשוב שניתן להם מענה גם אם לדעתנו הם לא "אמורים" לאכול עכשיו. צריך לשים לב שיהיו בבית נשנושים בריאים עד כמה שאפשר כי בקלות ילדים יכולים לפתח אכילה לא מאוזנת עם נשנושים לאורך כל היום שכביכול נותנים להם מענה לרגשות שלהם. אני ממליצה להכין להם מראש ירקות חתוכים/ פירות חתוכים וממרחים לטבילה כמו טחינה, חומוס, גבינה שקדים או אחרת לבחירתכן- שינשנשו לאורך היום כשבא להם משהו וזמן הארוחה עוד לא הגיע. לך יהיה יותר שקט והם יאכלו יותר ירקות ופירות. זה מה שנקרא בינגו. אפשר לשלב גם קרקרים שהם אוהבים וגם סירות חסה שיוכלו למלא אותם בממרח ובירקות..הם אוהבים להתעסק עם זה..תנסי.

נכון שצריך לנקות אחר כך אחריהם..אי אפשר שהכל יהיה מושלם :)






8. תאצילי סמכויות של משימות הקשורות למטבח- תורנויות עריכת שולחן, פינוי שולחן, סו שף שעוזר לחתוך ירקות לארוחה, מכניס למדיח, מוציא מהמדיח..שיכינו טבלה (הם מאד אוהבים טבלאות) ושיהיה כתוב מתי כל אחד עושה משהו. עובד עם ילדים גדולים וקטנים כאחד, כל אחד עושה לפי יכולתו. להכין גם טבלה של אוכל מתי אוכלים מה , יכול גם מאד להקל. אני מוכרחה להודות שלי זה לא עובד כי אני אוהבת לעבוד במטבח בצורה מאד אינטואיטיבית אבל אני יודעת שזה מציל חלק מהחברות שלי.


9. תנשמי, תשקיעי גם בעצמך אוכל מזין, תזיזי את הגוף, שמעי מוזיקה שאת אוהבת גם אם זה לכמה דקות ביום. תכיני לעצמך משקה מפנק כמו אלו למשל:

ובימים חמים את זה: משקה וניל מטריף


ותזכרי ..גם זה יעבור.

השאלה איך זה יעבור וזה תלוי בנו בעיקר..


שלך באהבה ובתקווה לימים שפויים יותר

316 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page